ВИЩИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД УКРАЇНИ
ПОСТАНОВА
02.09.2010 р.
N К-18070/10
Колегія суддів Вищого адміністративного суду України в складі: головуючого Цуркана М. І., суддів: Бим М. Є., Васильченко Н. В., Кравченко О. О., Черпіцької Л. Т., розглянувши в порядку письмового провадження за наявними у справі матеріалами адміністративну справу за позовом Р. О. Ю. до управління Державної автомобільної інспекції Головного управління Міністерства внутрішніх справ України в Запорізькій області, Запорізької митниці про визнання нечинним рішення, що переглядається за касаційною скаргою управління Державної автомобільної інспекції Головного управління Міністерства внутрішніх справ України в Запорізькій області на постанову Запорізького окружного адміністративного суду від 17 лютого 2009 року та ухвалу Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду від 15 березня 2010 року, установила:
В січні 2009 року Р. О. Ю. звернулась в суд із позовом до управління Державної автомобільної інспекції Головного управління Міністерства внутрішніх справ України в Запорізькій області (ДАІ) про визнання нечинним рішення про анулювання реєстрації її автомобіля марки MERCEDES-BENZ 220, кузов N [...], державний номер [...] (Автомобіль) та зобов'язання вчинити дії з поновлення такої реєстрації.
Зазначала, що придбала даний автомобіль на Українській товарній біржі "Славута", є його добросовісним набувачем, а протиправним рішення відповідача про скасування державної реєстрації автомобіля позбавлена свого законного права власності.
Посилаючись на необґрунтованість висновку відповідача про необхідність скасування реєстрації автомобіля, його непідтвердженість доказами, а також на непорушність права приватної власності, просила визнати нечинним рішення відповідача про скасування реєстрації автомобіля та зобов'язати останнього поновити таку реєстрацію.
Постановою Запорізького окружного адміністративного суду від 17 лютого 2009 року, що залишена без змін ухвалою Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду від 15 березня 2010 року, позов задоволено у повному обсязі.
У касаційній скарзі ДАІ, посилаючись на порушення судами норм матеріального та процесуального права, просить оскаржувані рішення скасувати, а у справі ухвалити нове, яким у задоволенні позову відмовити.
Заслухавши доповідача, перевіривши доводи касаційної скарги, матеріали справи, колегія суддів вважає, що скарга підлягає задоволенню.
Судами встановлено, що 28 вересня 2007 року Р. О. Ю. придбала за біржевою угодою купівлі-продажу транспортного засобу автомобіль марки MERCEDES-BENZ 220, кузов N [...].
15 жовтня 2008 року на підставі інформації департаменту ДАІ МВС України, роздруківки "Національного банку даних - "Автомобіль", висновку за результатами службової перевірки УДАЇ МВС України в Рівненській області та відсутності інформації щодо митного оформлення автомобіля згідно даних "Митний документ", УДАЇ ГУМУС України в Запорізькій області підготовлено та затверджено висновок щодо скасування реєстрації автомобіля марки MERCEDES-BENZ 220, кузов N [...], державний номер [...].
Задовольнивши позов, суд першої інстанції, а апеляційний суд погодившись з таким висновком, виходили з того, що зазначених вище підстав для скасування державної реєстрації недостатньо, вони є неналежними доказами на підтвердження проведення державної реєстрації автомобіля за підробленими документами, відтак рішення про скасування державної реєстрації є протиправним.
Судова колегія Вищого адміністративного суду України з таким висновками судів не погоджується.
Так, питання скасування реєстрації транспортного засобу врегульовано постановою Кабінету Міністрів України "Про затвердження Порядку державної реєстрації (перереєстрації), зняття з обліку автомобілів, автобусів, а також самохідних машин, сконструйованих на шасі автомобілів, мотоциклів усіх типів, марок і моделей, причепів, напівпричепів, мотоколясок, інших прирівняних до них транспортних засобів та мопедів" від 7 вересня 1998 р. N 1388.
Відповідно до абзацу третього пункту 40 зазначеного Порядку, у разі встановлення факту знищення, фальсифікації або підроблення ідентифікаційних номерів складових частин транспортних засобів, виявлення транспортних засобів, зареєстрованих (перереєстрованих), знятих з обліку в підрозділах Державтоінспекції, у тому числі тимчасово, за фіктивними чи підробленими документами або таких, що розшукуються правоохоронними органами України у зв'язку з незаконним заволодінням, працівники підрозділів Державтоінспекції оформляють в установленому порядку необхідні документи, скасовують державну реєстрацію (перереєстрацію).
Відповідно до пункту восьмого цього ж Порядку, державна реєстрація транспортних засобів проводиться на підставі заяв власників, поданих особисто, і документів, що посвідчують їх особу, підтверджують правомірність придбання, отримання, ввезення, митного оформлення автомобіля.
З цього випливає, що державна реєстрація транспортного засобу без належного митного оформлення не може бути здійснена.
Як вбачається з матеріалів справи, митне оформлення автомобіля марки MERCEDES-BENZ 220, кузов N [...], державний номер [...] не проводилось, з чого можна зробити висновок про незаконність його державної реєстрації. Крім того, про реєстрацію автомобіля за підробленими документами свідчить також те, що державний номер [...], був виданий на інший автомобіль, який знятий з обліку у 2007 році.
Таким чином, рішення відповідача про скасування реєстрації автомобіля марки MERCEDES-BENZ 220, кузов N [...], державний номер [...] було прийнято в межах повноважень та у спосіб, що встановлений законодавством, відповідно не є протиправним, та не стосується права власності на автомобіль. З цього випливає, що рішення судів першої та апеляційної інстанцій є необґрунтованими, та такими, що підлягають скасуванню.
За правилами частини першої статті 229 КАС України суд касаційної інстанції має право скасувати судові рішення судів першої та апеляційної інстанцій та ухвалити нове рішення, якщо обставини справи встановлені повно і правильно, але суди першої та апеляційної інстанцій порушили норми матеріального чи процесуального права, що призвело до ухвалення незаконного судового рішення.
На підставі викладеного, керуючись статтями 220, 223, 230 Кодексу адміністративного судочинства України, колегія суддів постановила:
Касаційну скаргу управління Державної автомобільної інспекції Головного управління Міністерства внутрішніх справ України в Запорізькій області задовольнити.
Постанову Запорізького окружного адміністративного суду від 17 лютого 2009 року та ухвалу Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду від 15 березня 2010 року скасувати, у справі ухвалити нове рішення, яким у задоволенні позову - відмовити.
Постанова набирає законної сили через п'ять днів після направлення її копії особам, які беруть участь у справі, та може бути переглянута Верховним Судом України з підстав, у строки та в порядку, встановленими статтями 237, 238, 2391 Кодексу адміністративного судочинства України.