[ E30/31 ] BMW E30 Тень Интеллигенции [Київ]

  • Автор теми Автор теми The_Glory
  • Дата створення Дата створення
Збірка_165. ЕТК_64_Опалення та кондиціонування. (ч.11) Конденсатор, вентилятор.

Історія про те, як я таки зібрав вентилятор.

Отже, нагадую початок історії )
Перший вентилятор я не правильно розібрав, і тепер не можу скласти, бо не знімалась крильчатка.
Другий вентилятор я зламав, бо не знімалась крильчатка.
Третій вентилятор вже був зі зламаною крильчаткою, але вона не знімається.
Четвертий вентилятор працював, але потрібно замінити підшипник. Для цього потрібно зняти крильчатку... )

Отож, набравшись рішучості, я відкрутив гайку... і крильчатка знялась абсолютно без будь-яких зусиль! Точно так, як на більшості відео в ютубі! )) Не знаю, чому мені три рази не пощастило, але на четвертий раз все склалось добре! ) Нарешті, вентилятор успішно повністю розібраний!
20240916-101857.jpg


Всередині корозії майже не було, - тільки пил та бруд.
20240916-101909.jpg


Підшипник заклепаний у верхній кришці. Висвердлюємо чотири заклепки та виймаємо підшипник.
20240916-103604.jpg


Далі, традиційно - чистка, мийка, пісочка, фарбування.
20240918-181008.jpg


Магніти дуже добре тримаються на корпусі, тому я їх не знімав. "Щітки" теж в доброму стані, не зношені.
20240918-181026.jpg


До речі, в порівнянні з раннім аналогічним вентилятором, є не значні відмінності - по різному зафіксовані магніти, та два конденсатора замість одного.
20240918-181326.jpg


На ранній проводці роз'єм з плоскими контактами, а на пізній проводці - з круглими.
20240918-181413.jpg


На ранньому вентиляторі проводка значно коротша, так як роз'єм фіксується прямо на корпусі вентилятора.
20240918-181440.jpg


Ротор з осі не було сенсу знімати, просто почистив його.
20240918-181032.jpg


20240918-181047.jpg


Крильчатку пофарбував, бо була дуже затерта. Лопасті на ній розташовані не симетрично. Десь читав, що це зроблено для зменшення шуму від них. Але я не впевнений, чи це дійсно так.
20240918-181806.jpg


До речі, хтось знає для чого на ній по колу нанесені літери англійського алфавіту?
20240918-181814.jpg


Крильчатка просто щільно сідає на вісь втулкою, і зверху стопориться шайбою під гайку. Не розумію, чому вона не знімається на першому вентиляторі. Невже така сильна корозія втулки?
20240918-181824.jpg


20240918-181829.jpg


Алюмінієвий корпус відпісочений та пофарбований. По ньому теж є не зрозумілий момент - на фото видно виріз по тильній частині ободу корпусу. Теж не розумію для чого він.
20240918-184950.jpg


Зверху виріз - на E30 там йому нічого не заважає. Хіба, що може на інших моделях там щось заважає, чи упирається...
20240918-185010.jpg


Резистор я купив новий, - аналогічний, виробництва GM. По номеру GM (94812213) він коштує в три рази дешевше, ніж точно такий же резистор Bosch (3134503020), або в чотири рази дешевше, ніж той же Bosch, замовлений по оригінальному номеру BMW (17401373177).
20240918-181124.jpg


Конструкція та опір (0,6 Ом) - абсолютно однакові. Єдина відмінність - один отвір для кріплення, замість двох. При бажанні можна просвердлити, але він і так чудово фіксується. Я думаю, що не варто платити більше! ;)
20240918-181219.jpg


20240918-181237.jpg


В кришці розсвердлив отвори під заклепки діаметром 3 мм.
20240918-181504.jpg


Новий підшипник SKF 6001. Кажуть, що багато китайських підробок, тому замовив підшипник саме європейського виробництва - Франція.
20240918-181542.jpg


20240918-181705.jpg


Старий заводський підшипник був NSK 6001. Він не заклинив, але був вже повністю сухий, тому дуже шумів.
20240918-181629.jpg


Отже, щільно вставляємо підшипник у кришку.
20240918-181928.jpg


Та заклепуємо чотирма заклепками 3x8 мм. Заклепки не повинні сильно виступати, щоб не чіпляли ротор та крильчатку.
20240918-183146.jpg


20240918-183157.jpg


Змащуємо вісь та втулку мастилом, всі контакти обробляємо спеціальним спреєм, залишки помиваємо антисиліконом.
20240918-184403.jpg


Встановлюємо ротор.
20240918-184514.jpg


Встановлюємо кришку з підшипником на вісь та болти. Важливо встановити кришку потрібним боком - приклепаною шайбою до гори. Бо я спочатку переплутав і кришка заклинювала ротор... )
Ще один нюанс - в корпусі двигуна є один отвір, - схоже на дренаж. Тому двигун ставимо на корпус цим отвором до низу.
20240918-190609.jpg


В таке положення.
20240918-200734.jpg


Прикручуємо двигун трьома гайками. Проводку фіксуємо стяжками в передбачених для цього місцях.
20240918-200755.jpg


Змащуємо втулку (щоб вона потім знову нормально знялась, при необхідності) , та встановлюємо крильчатку.
20240918-201852.jpg


Фіксуємо положення крильчатки на осі так, щоб стопорна шайба попали в пази на крильчатці. Затягуємо гайку - ЛІВА різьба! Гайку стопорим одним "вушком" шайби.
20240918-201902.jpg


Встановлюємо та підключаємо до клем проводки резистор. Проводку фіксуємо стяжками в передбачених для цього місцях.
20240918-203255.jpg


20240918-203319.jpg


Защьолкуємо корпус роз'єму на піни.
20240918-203351.jpg


Кронштейн на корпусі вентилятора використовується для фіксації роз'єму тільки на ранній проводці. В даному випадку він не використовується.
20240918-203549.jpg


Вентилятор готовий до установки.
20240918-203421.jpg


20240918-203624.jpg


Перевірив - працює на обох швидкостях, майже безшумно.

Пізніше спробую таки зібрати й інші свої вентилятори. Принаймні один. А може вийде з двох зібрати і ще один.
Далі - конденсатор.
 
Збірка_165. ЕТК_64_Опалення та кондиціонування. (ч.11) Конденсатор, вентилятор.

Історія про те, як я вибирав конденсатор.

В комплекті кондиціонера, звісно, був старий оригінальний конденсатор. Всі рекомендують його зразу замінити на новий. Я вибирав між Nissens та Behr Mahle. Але замовив Behr Mahle - бо на фото він був точно такий, як і оригінальний.
20240908-175440.jpg


Але чуда не сталося, і приїхав звичайний "новодєльний" китайський радіатор! Точно такий же, як і Nissens, тільки трошки дорожчий. :)
20240908-175308.jpg


Але з шильдиком Behr Mahle )
20240920-121041.jpg


На вигляд він мені чомусь не дуже сподобався.... Тому, про всяк випадок, я вирішив перевірити старий радіатор. Прикрутив шланги, з заглушкою та вентилем.
20240724-132503.jpg


І накачав 6 атмосфер. Більше качати було страшно, щоб болт не вилетів! ) Та й більше восьми все-одно компресор не накачає.
20240724-142201.jpg


Поклав у воду, потримав деякий час - тиск тримає, бульбашок нема! ) Тобто, він цілий і герметичний.
20240724-133212.jpg


Порівнюємо. Оригінальний по "сотах" ширший - 42x33 см, проти 37x33см у нового.
20240920-120333.jpg


20240920-120402.jpg


По товщині "сот" старий також значно більший.
20240920-120934.jpg


Конструкція у них зовсім різна. В старому дві трубки йдуть паралельно "змійкою" по всій площині радіатора. А в новому мені спочатку здалося, що горизонтальні тоненькі трубочки просто всі паралельні - дурня якась же! ))
20240920-121226.jpg


Але потім я придивився уважніше, і помітив, що вертикальні бокові трубки мають перегородки.
20240920-193919.jpg


20240920-193939.jpg


Рідина циркулює теж "змійкою", але по декількох трубках паралельно (11-9-7-5). На фото я показав схему циркуляції.
20240920-160041.jpg


Люди кажуть, що при такій схемі, циркуляція та тепловіддача навіть краща, ніж по схемі старого радіатора. Хочеться вірити, що так воно і є... То ж я вирішив все-таки ставити новий китайський радіатор! )
Верхні кріплення були погано приклепані, тому довелось їх висвердлювати і переклепувати заново. Нижнє кріплення нормальне, але на ньому не було гумових подушок - потрібно переклеювати їх зі старого радіатора, або замовляти нові оригінальні.
20240920-121859.jpg


20240920-135745.jpg


Заразом вже й погрунтував та пофарбував кріплення, щоб вони не виглядали, як саморобні, з покрівельної жерсті ) Старий радіатор також почистив та пофарбував.
20240920-155642.jpg


20240920-155712.jpg


Що не кажіть, але старий оригінальний радіатор виглядає добротніше та надійніше!...
20240920-155743.jpg


20240920-155807.jpg


Особливо кріплення штуцерів трубок.
20240920-155926.jpg


20240920-155942.jpg


20240920-160009.jpg


Встановив кріплення і поклав у коробку - буде запасний.
20240921-111745.jpg


Ну а новий радіатор, із переклепанним заново та пофарбованим кріпленням готовий до установки.
20240920-160041.jpg


20240920-160055.jpg


20240920-160123.jpg


20240920-160138.jpg


20240920-160156.jpg


До речі, сам радіатор китайці також пофарбували не повністю, довелось дофарбовувати за них...
Що, ж маю надію, що служитиме він краще, ніж виглядає...
Далі про установку вентилятора та конденсатора.
 
Збірка_165. ЕТК_64_Опалення та кондиціонування. (ч.11) Конденсатор, вентилятор.

Нарешті, справа дійшла до установки вентилятора і конденсатора.
На машинах без кондиціонера, перед радіатором встановлений пластиковий дифузор. Він буває декількох типів, в залежності від моделі та року випуску. Але, при наявності кондиціонера він не встановлюється, так як на його місці знаходиться вентилятор і конденсатор. В цьому випадку встановлюються тільки бічні щитки.
Отже, спочатку потрібно встановити бічні щитки вентилятора. Вони в ETK показані в розділі по кузову - я вже згадував про них тоді, але на той момент я їх ще не купив. Тепер вони в мене є. Зараз мова тільки про них.
Деталі передка кузова
03.png


20240816-151503.jpg


Деталь №6 - повітряпровід лівий (51 71 1 937 973) - 1 шт. Для машин до 87 року.
Деталь №7 - повітряпровід правий (51 71 1 937 974) - 1 шт. Для машин до 87 року.
Деталь №8 - заклепка з розпірною втулкою D=7,5MM (51 48 1 915 964) - 4 шт.

Ці ж самі щитки в ETK показані також в розділі по оснащенню кузова, там я теж про них вже згадував.
Повітряпровід
65.png


20240816-151603.jpg


Деталь №6 - повітряпровід правий (51 71 1 937 974) - 1 шт. Для машин до 87 року.
Деталь №7 - повітряпровід лівий (51 71 1 937 973) - 1 шт. Для машин до 87 року.
Деталь №11 - заклепка з розпірною втулкою D=7,5MM (51 48 1 915 964) - 4 шт.

З кріпленням є несподіваний нюанс. Я ще тоді замовив оригінальні кліпси D=7,5MM (51 48 1 915 964), довелось взяти всю упаковку, хоча потрібно всього 4 штуки.
20240816-151646.jpg


20240816-151700.jpg


А ці кліпси, як не дивно, не підійшли! Отвори в кузові більші, ніж кліпси - діаметром 8 мм, і кліпси зовсім не тримали щитків.
Довелось купити універсальні кліпси більшого розміру під отвори 8 мм.
20240821-172818.jpg


На фото зверху універсальні, внизу оригінальні.
20240821-172902.jpg


Щитки зверху заводяться за кронштейн кузова та фіксуються двома кліпсами кожен.
Встановлюємо правий щиток.
20240821-173303.jpg


Встановлюємо лівий щиток.
20240821-173321.jpg


Через виріз у лівому щитку та через отвір у правому щитку прокладаємо всю проводку.
20240821-174331.jpg


Тепер можна встановлювати вентилятор і конденсатор.
Конденсатор, вентилятор
18.png


20240921-102046.jpg


Деталь №1 - конденсатор R12/R134A (64 53 8 391 509) - 1 шт. Я використовую аналог Behr Mahle (AC159000S)
20240921-102144.jpg

Деталь №2 (№3+№4) - додатковий вентилятор (64 54 1 376 973) - 1 шт. Я використовую оригінальний вентилятор BOSCH.
20240921-102137.jpg

Деталь №3 - крильчатка BOSCH (17 40 1 362 100) - 1 шт. Крильчатка на 5 лопастей.
Деталь №4 - корпус вентилятора BOSCH (17 40 1 371 261) - 1 шт.
Деталь №5 - резистор BOSCH (17 40 1 373 177) - 1 шт. Я використовую аналог GM (94812213) - писав про це в попередньому записі.
20240921-102017.jpg

Деталь №6 - подвійний термовимикач 91/99CEL (61 31 1 378 073) - 1 шт. Замість двох окремих термовимикачів я використовую подвійний.
Деталь №7 - ущільнююче кільце A14X20-VF (07 11 9 963 227) - 1 шт.
20240921-101937.jpg

Деталь №8 - гумова подушка (17 11 1 150 984) - 2 шт.
Деталь №9 - заклепка з розпірною втулкою (17 11 1 150 983) - 2 шт. Не використовується.
Деталь №10 - листова гайка (16 11 1 152 613) - 2 шт.
Деталь №11 - саморіз ST6,3X19 (07 11 9 916 9700 - 2 шт.
20240921-102107.jpg

Деталь №12 - шильдик "Klimaanlage" 1075G (64 50 1 380 982) - 1 шт. Наклейка "Фреон R12" - буду клеїти пізніше, весь комплект разом.
20240921-102000.jpg

Деталь №13 - гумова втулка (17 40 1 362 128) - 3 шт.
Деталь №14 - болт M5 (17 40 1 354 522) - 3 шт.
Деталь №15 - прокладочна шайба (17 40 1 354 523) - 3 шт.
Деталь №16 - пружинне кільце B5 (07 11 9 933 060) - 3 шт.
Деталь №17 - гайка M5 (07 11 9 922 038) - 3 шт.
20240921-102115.jpg


Подвійний термовимикач (№6) на 3 контакта, та його ущільнююче кільце (№7) будуть встановлюватись в основний радіатор, тому про них напишу пізніше.
20240921-102630.jpg


20240921-102640.jpg


Як я вже казав, - на новому конденсаторі відсутні нижні гумові подушки. На моєму старому конденсаторі вони в доброму стані, а чекати нові не було часу, - тому я їх просто переклеїв на новий конденсатор.
До речі, відповідно до ETK, вони фіксуються кліпсами (№9), але ні в старому оригінальному, ні в новому конденсаторах не передбачено отворів для них. В подушках отворів також нема - вони були приклеєні. Мабуть кліпси використовували на більш ранніх варіантах.
20240921-102224.jpg


Отже, приклеюємо дві нижні подушки (№8) та вставляємо три гумових втулки (№13) в кронштейни.
20240921-103821.jpg


Прикручуємо вентилятор трьома болтами, через шайби та гумові втулки до конденсатора в такому положенні.
20240921-110248.jpg


Знімаємо з фланців заглушки. До речі, конденсатор був під не великим тиском, - мабуть це така "гарантія" герметичності.
Готово до установки.
20240921-110350.jpg


Листові гайки вставляємо у спеціальні отвори на кузові. Вставляємо вентилятор з конденсатором з внутрішнього боку кузова.
20240923-104026.jpg


Вирівнюємо його, щоб він уперся внизу подушками в кузов, та прикручуємо двома саморізами.
20240923-111507.jpg


20240923-111528.jpg


Зверху залишається не великий зазор до кузова.
20240923-111558.jpg


Знизу корпус вентилятора стає дуже щільно до трубки масляного радіатора.
20240923-111620.jpg


Прокладаємо шланги через отвір у щитку та прикручуємо до фланців з новими ущільнюючими кільцями. Трубку довелось трохи підгинати. Затягувати потрібно дуже обережно - кріплення фланців на китайському конденсаторі не дуже надійне...
20240923-111723.jpg


Тепер можна повністю підключити та закріпити осушувач - прикручуємо до нього трубку, шланг та датчик. Трубку довелось трохи підгинати.
20240923-111811.jpg


Тут знову є нюанс по китайському аналогу осушувача (Behr Mahle) - замість трьох кріплень, на ньому всього два, але в заводські кліпси на кузові попадає тільки одне. Друге не співпадає. Ну таке...він то і так буде нормально триматися, але ж...
20240923-111848.jpg


Шланг, що йде до компресора буває двох типів - з короткою металевою трубкою, або з довгою. В мене з довгою. Тому довелось замінити хомут кріплення шлангу на менший. Можливо це залежить від типу компресора. Компресор я буду встановлювати пізніше, тоді і буду дивитися, можливо доведеться міняти шланг... побачимо...
Шланг мав сліди тертя об ребро лонжерона, тому я встановив на ребро гумову накладку, - таку ж саму, як на лівому лонжероні під паливним шлангом. Думаю, це не буде зайвим.
20240923-111908.jpg


Роз'єм проводки вентилятора підключаємо до проводки кондиціонера під лівою фарою.
20240923-112008.jpg


Вентилятор та конденсатор встановлено та підключено.

Тепер можна закінчувати зборку передньої частини машини.
 
Збірка_166. ЕТК_63_Фари. Установка фар та збірка передньої частини.

Отже, нарешті, можна встановлювати фари.
Спочатку укладаємо всі джгути проводки та фіксуємо їх хомутами під лівою фарою. Перевіряємо всі клеми "маси" G104 за лівою фарою. Перевіряємо роз'єми підключення проводки очисника фар, та електровентилятора.
Прикручуємо фару трьома саморізами.
20240923-122900.jpg


Підключаємо всі роз'єми до фари.
Синій - габаритні вогні.
Жовтий - ближнє світло.
Білий - дальнє світло.
Вставляємо трубку гідрокоректора в штуцер на приводі. Хоча, поки що він працювати не буде.
Підключаємо роз'єм електропривода очисника фар, та через спеціальний отвір в рамці фар протягуємо шланг форсунки омивача фар.
20240923-122941.jpg


20240923-123024.jpg


Роз'єм протитуманної фари буде підключений після установки переднього фартука BBS разом з протитуманними фарами.

Надіваємо щиток на гофру повітряного фільтра, та встановлюємо пластиковий захисний щиток фар. Фіксуємо його двома кліпсами.
20240923-130253.jpg


Ліва сторона готова.

Переходимо до правої сторони.
Протягуємо перед вентилятором та укладаємо всі джгути проводки та шланги. Фіксуємо їх хомутами під правою фарою. Я використовував ще декілька тримачів для проводки. Підключаємо правий звуковий сигнал.
20240923-135405.jpg


До речі, кронштейни для роз'ємів очисника фар не згодились. Не знаю чому, але для них не знайшлось підходячих отворів в кузові, та й роз'єми не дістають до них. Може вони для рестайлінгу...

Встановлюємо бачок для омиваючої рідини та підключаємо ЕБУ і три насоси. Шланг омивача фар підключений до тильного насосу. Два інших шланги, виходять із капоту, тому будуть підключені після його установки.
20240923-135420.jpg


20240923-135444.jpg


Укладаємо проводку по лонжерону та фіксуємо її. Проводка до компресора кондиціонера буде підключена після його установки.
20240923-135513.jpg


Прикручуємо фару трьома саморізами.
20240923-140604.jpg


Всі роз'єми та шланги правої фари підключаємо аналогічно лівій фарі.
20240923-140648.jpg


Пластиковий захисний щиток фар потрібно підрізати, бо він упирається в шланг і осушувач кондиціонера. На щитку для цього є заводські мітки.
Виріз для шланга омивача фар.
20240923-144253.jpg


Виріз для осушувача кондиціонера.
20240923-143919.jpg


Виріз для шланга кондиціонера.
20240923-143925.jpg


Цікаво, що з лицевої сторони щитка теж є заводські аналогічні мітки, але їх контур більший. Може це для різних комплектацій...
Виріз для шланга омивача фар.
20240923-144242.jpg


Виріз для осушувача кондиціонера.
20240923-144159.jpg


Виріз для шланга кондиціонера.
20240923-144148.jpg


Я вирізав по меншому контуру на внутрішній стороні щитка. На фото видно різницю із контуром на лицевій стороні.
20240923-151001.jpg


Під осушувач потім довелось ще трохи підрізати, бо упирався. Мабуть аналог трохи більший за розмірами, ніж був оригінал.

Встановлюємо пластиковий захисний щиток фар. Фіксуємо його двома кліпсами.
20240923-153506.jpg


Праворуч все встановлено.
20240923-153543.jpg


20240923-153532.jpg


Про установку переднього фартука я писав вже давно у відповідному розділі. Але, повторю, оскільки фартук знімався для зручності.
20240923-153557.jpg


Вставляємо закладні пластини в спеціальні отвори в кузові - під кріпленням фар та під буксирувальними петлями.
20240923-154753.jpg


Прикручуємо фартук двома саморізами з кожного боку.
20240923-160131.jpg


20240923-160143.jpg


Фартук встановлено. Через спеціальні отвори протягуємо проводку з роз'ємами покажчиків поворотів.
20240923-160204.jpg


20240923-160301.jpg


Вставляємо гумові накладки на буксирувальні петлі.
20240923-161020.jpg


Джгути проводки та шланги щільно фіксуємо хомутами по всьому фартуку. На фото видно для чого в фартуці зроблені додаткові вирізи для кондиціонера - з ними обдув конденсатора та радіатора значно кращий.
20240923-161403.jpg


В моєму випадку проводки багато, тому джгути проходять дуже близько до вентилятора - потрібно добре їх там закріпити, щоб не терлись об крильчатку.
20240923-161329.jpg


Передній фартук встановлений.
20240923-161121.jpg


Тепер можна встановлювати крила, капот, та виставляти зазори по ним.

P.S.
А поки що, просто з цікавості, накинув решітки та ніздрі - наче все більш-менш рівно! ;)

20240923-162944.jpg


20240923-163030.jpg


Симпатична мордаха! :)
 
От коли в авто є вже зібрана "мордаха" то вона наче має завершений вигляд😊👍
 
ТАк отож тому і не втримався, і хоч приблизно решотки накинув )
 
Дуже класно виходить.
 
Збірка_167_ Збірка передньої частини (перша спроба)

Отже, встановлюю передні крила і капот. Звучить все просто, а по факту - майже цілий день роботи вдвох з кузовщиком! Передні двері довелось виставляти заново. Капець, який же це гемор!
Але в результаті - всі зазори рівні і мінімальні по ширині, наскільки це було можливо.

20241011-210538.jpg


20241011-210521.jpg


20241011-210503.jpg


20241011-210355.jpg


20241011-210451.jpg


20241011-210423.jpg


Закінчили, все було добре... Але тільки до тих пір, поки я вирішив приміряти на двері накладку BBS! Приміряли, - і при повному відкриванні дверей, накладка терла об крило! А задня накладка терла об передні двері. І так на всіх чотирьох дверях! Фіаско!
Зазори занадто малі, - потрібно їх збільшувати - все заново! ))) У кузовщика від цього аж голова запаморочилася! ))) День кропіткої роботи - в дупу! ))
Потрібно було ті накладки із самого початку встановити... Ну, ми ж легких шляхів не шукаємо! ))) Хоча, забігаючи наперед, скажу, що проблема була не лише в малих зазорах.
Пороги та накладки BBS я збирався встановлювати в останню чергу, але, як показала практика, потрібно з цього починати!
Отже, далі про установку порогів та накладок BBS.

P.S.
Є і хороші новини - нарешті, приїхав радіатор, чекаю ще на його кріплення та щитки.
За цей час трохи зайнявся випускною системою - там також виявилось все не так просто, як би хотілося! ) Але про це пізніше.
 
Збірка_168_Установка обвісу BBS (ч.1) - задній фартук

Отже, - установка боді-кіта BBS.
Це дуже рідкісний комплект для до рестайлінгових E30. Я почав збирати його по частинах ще задовго до початку кузовних робіт. Весь комплект шукав приблизно десь років вісім. Спойлер, до речі, я так і не знайшов, хоча він мені і не треба. Хіба що куплю, просто для комплекту.
І ось, нарешті, настав час його встановити! :)
Почну знову ззаду! :) Задній фартук займав багато місця в гаражі, тому щоб він не заважав, та щоб не подряпати його, я встановив його ще на самому початку зборки машини. Мабуть ви вже помічали його на фото. Також я вже писав, що для кріплення фартуків та накладок на пороги я перед фарбування машини встановив різьбові заклепки з нержавіючої сталі. Тому, для кріплення буду використовувати болти М4 з шайбами з нержавіючої сталі та універсальний гумовий ущільнювач.
20220811-202628.jpg


Нержавіюча різьбова заклепка в кузові.
20220812-165418.jpg


Приклеїв гумовий ущільнювач по контуру фартука.
20220812-164851.jpg


Вставляємо в отвори нержавіючі болти М4 з шайбами.
20220812-165349.jpg


Шість болтів на задній панелі та по два болти по боках в задніх крилах.
20220812-165647.jpg


Прикручуємо фартук.
20220812-174210.jpg


Готово.
20220812-174223.jpg


Але без саморізів обійтись не вдалося! :) Торці колісних арок дуже вузькі, тому туди не поміщаються ні стальні, ні пластикові заклепки. До речі, виробник BBS передбачає кріплення свого боді-кіта саме на саморізи. Дешево, та сердито! :)
В задніх арках фіксуємо фартук двома саморізами.
20241018-141016.jpg


Потім замінив їх на чорні, щоб було не помітно ;)
20241021-195158.jpg


Саморізи із середини закрив незастигаючою бітумно-каучуковою стрічкою. Зимою машина їздити не буде, тому думаю корозія там з'явиться не дуже скоро... ;)
 
Збірка_169_Установка обвісу BBS (ч.2) - накладки на двері

Повертаємося, до кузовних зазорів. Як я вже казав, - після примірки накладок на двері, стало зрозуміло, що при відкривання всіх дверей, накладки будуть тертись об двері та крила. Що ж, - потрібно заново виставляти всі зазори, та трохи їх збільшити. Але спочатку потрібно встановити накладки на двері. Вони приклеюються на кузовний поліуретановий герметик. Я використовував герметик APP PU50. Вистачило одного балона.
Комплект дверних накладок BBS.
20241013-171938.jpg


Чотири штуки на двері.
Передні.
20241013-172040.jpg


20241013-172124.jpg


Задні.
20241013-172153.jpg


20241013-172200.jpg


Дві на передні крила.
20241013-172225.jpg


20241013-172243.jpg


Дві на задні арки.
20241013-172333.jpg


20241013-172351.jpg


Отже, суть проблеми виявилась не стільки в малих зазорах, стільки в тому, що накладки упиралися в декоративні молдинги, і не щільно прилягали до дверей. Тому довелось знімати всі молдинги.
20241014-145911.jpg


Після цього накладки ставали на своє місце і не затирали. Обезжирюємо двері і клеїмо накладку. Важливо, при цьому не заклеїти дренажні канали накладок. Фіксуємо малярною стрічкою.
20241014-160217.jpg


20241014-160210.jpg


20241014-201335.jpg


20241014-201358.jpg


Готово.
20241015-192951.jpg


20241015-193005.jpg


20241015-193022.jpg


20241015-193036.jpg


Але зазори, про всяк випадок, ми збільшили десь на 0,5-1мм.
20241015-193050.jpg


20241015-193112.jpg


Передні крила, також змістили на 0,5-1мм вперед. До речі, тут видно різницю у формі ребра крил. Хоча по ЕТК вони всі під одним номером.
20241016-142448.jpg


Крила встановлюємо по верху на герметик.
20241016-144517.jpg


20241016-165128.jpg


Виставляємо рівні зазори, та фіксуємо на сім саморізів кожне.
20241017-194429.jpg


Пізніше потрібно ще буде нанести герметик на стик крила біля лобового скла.
В передній частині з'єднуємо крило з фартуком під фарою та під бампером біля колісної арки.
20241017-194033.jpg


Ребро крила прикручуємо з внутрішнього боку двома саморізами до кузовних кронштейнів біля дверних петель.
Зверху.
20241017-194046.jpg


І знизу
20241017-194138.jpg


Низ крила прикручуємо двома саморізами.
20241017-193435.jpg


Тепер сюди виходить передній дренаж люка - це логічніше, ніж в поріг, як було по заводу.
20241017-193012.jpg


Заново виставляємо капот, і отримуємо практично однакові та рівні зазори по кузову.
Ліва сторона.
20241017-193246.jpg


20241017-193252.jpg


20241017-193258.jpg


20241017-193310.jpg


Права сторона.
20241017-193322.jpg


20241017-193328.jpg


20241017-193351.jpg


20241017-193411.jpg


Цього разу день кропіткої праці пройшов не даремно! :)
Може не всі зазори по кузову ідеальні, але в цілому вийшло досить пристойно, як на мене.
20241017-193233.jpg


Всі двері відкриваються нормально, нічого не затирає.
Але не може бути все так просто! :)) Тепер молдинги не стають, бо краєм упираються в приклеєні накладки! Здуріти можна! ))) Але, то вже таке, - щось придумаю! ;)

Далі, про накладки порогів.
 
Збірка_170_Система автоматичного доливу мастила Oil Level Matic

З кріпленням накладок порогів є де-яка затримка, тому щоб потім знов до них не повертатись, напишу про них трохи пізніше.

А зараз, оскільки крила вже встановлені, то можна встановити одну цікаву штуку. Це "афтемаркет" опція для BMW E23, E28 та E30 - система автоматичного доливу мастила Oil Level Matic. Була доступна переважно у Франції та Австрії. Для кожного кузова відрізнялась формою бачка. Була двох типів - для машин без бортової системи контролю, та для машин з бортовою системою контролю. В першому варіанті система має спеціальний масляний щуп з вбудованим датчиком рівня мастила. В другому варіанті система використовує штатний датчик рівня мастила системи бортового контролю.
Отже, у мене комплект для E30 із системою бортового контролю.
20240809-172818.jpg


В комплект входить пластиковий бачок на три літри мастила, насос, шланг, спеціальний масляний щуп, ЕБУ та проводка.
Бачок з кришкою та щупом рівня мастила в ньому.
20240809-172920.jpg


20240809-172933.jpg


20240809-172950.jpg


Насос, шланг та щуп.
20240809-172835.jpg


ЕБУ з проводкою.
20240809-172852.jpg


Проводка була розрахована на машини з Jetronic, де котушка запалювання знаходиться біля повітряного фільтра, ще й була відрізана, тому мені довелось зробити подовжувач з роз'ємом.
20240809-172903.jpg


Бачок прикручується разом з лівим крилом. Крила вже встановлені. Закриваємо стик крила з кузовом кузовним герметиком (пізніше мабуть ще пофарбую його, як було із заводу). Важливо закрити герметиком стик ребра кузова та крила, щоб вона не потрапляла під капот.
20241023-175224.jpg


Встановлюємо бічні ущільнювачі. Лівий ущільнювач потрібно розрізати в місцях кріплення бачка.
20241023-175502.jpg


Те ж саме з правого боку.
20241023-175526.jpg


20241023-175542.jpg


Все готово до установки Oil Level Matic. Починаю з підключення проводки. Я намалював схему прямо на схемі ETM.
Valvoline-Oil-level-matic.jpg


Живлення підключаємо до контакту "+15" котушки запалювання.
20241023-175832.jpg


Прокладаємо проводку разом із моторною проводкою по моторному щиту, та лівому крилу до датчика рівня мастила. Я зробив додатковий роз'єм на моторній проводці від провода "динамічного" рівня.
20241023-180415.jpg


Підключаємо його, та фіксуємо проводку в кліпси. Для цього довелось зняти корпус повітряного фільтра.
20241023-180333.jpg



Клему маси прикручуємо за лівою фарою в точці G104 та підключаємо проводку до ЕБУ.
20241023-175746.jpg


ЕБУ защьолкується у спеціальну нішу на дні бачка. По низу бачка я поклеїв смужки антискрипу.
20241023-182102.jpg


Бачок прикручується двома саморізами разом із крилом.
20241023-183413.jpg


Встановлюємо насос, (аналогічно, як і в бачок омивача), підключаємо до нього проводку та шланг.
20241023-183428.jpg


Замінюємо стандартний масляний щуп на спеціальний.
20241023-183234.jpg


Мітки рівня мастила на них співпадають (мастило я ще не замінив).
20241023-183214.jpg


Підключаємо шланг до щупу.
20241023-183509.jpg


Фіксуємо його стрічкою з "липучкою" до інших шлангів.
20241023-183445.jpg


Система автоматичного доливу мастила Oil Level Matic встановлена.
20241023-183517.jpg


Коротко про принцип його роботи.
Бачок містить три літри мастила. Коли рівень мастила в двигуні знижується до критичної відмітки, то на штатній панелі бортової системи контролю (БСК) загорається лампа рівня мастила. Таймер ЕБУ Oil Level Matic починає відлік часу, і якщо лампа не гасне деякий час, то ЕБУ вмикає насос, і також по таймеру, впродовж 10-15 секунд доливає мастило через трубку масляного щупа. Після чого вимикається. Тобто, система працює і під час руху автомобіля.
Перший тип цієї системи працює від власного датчика на щупі, і вимірює рівень мастила тільки після зупинки автомобіля та вимкнення запалення. Очевидно, що другий тип має перевагу, бо може працювати постійно, під час руху.
Але є один нюанс. Штатний датчик рівня мастила, в силу своїх конструктивних особливостей, має певну "інерційність". Тобто, лампа гасне не одразу після відновлення рівня мастила - датчику потрібен певний час, щоб виміряти рівень мастила. А при відключенні акумулятора на довгий проміжок часу, ця лампа загорається в будь-якому випадку, - не залежно від реального рівня мастила. Тому в такому випадку Oil Level Matic доллє вам ще один рівень мастила зверху! :) У мене таке було вже два рази - доводилось потім зливати зайве мастило! :)) То ж, при відключенні акумулятора, краще зразу відключати і насос Oil Level Matic ;) А після підключення акумулятора зачекати, поки погасне лампа рівня мастила, і тільки тоді підключати насос. Отакеот ;)
 
Я не знаю, як так виходить, але цікаво :) Минулого разу одна моя машина була на виборах "машина тижня", а інша, в цей же час, потрапила на вибори "машина дня".

Цього разу я здивувався ще більше! Спочатку побачив, що мій ікс на виборах, потім листаю список вниз, і бачу свою тридцятку!

8ee3fe92090cc047175c249b41862a9a.webp


Думав, то глюк, навіть обновив сторінку, - таки не глюк! Обидві мої машини в один день на виборах! )) Не знаю за яким принципом тут вибирають кандидатів, але такого в мене ще не було! ))

40be4e749e6dbe32b2cb9581e6ea04da.webp


Ну, тридцятка, звісно , ікса перемогла, відібравши в нього частину голосів! )) Перше, та сьоме місце, відповідно.

68ac4e44da2eb09a6a727d757a9686b1.webp


Вдячний всім за підтримку.


Цікаво, який буде результат цього разу на виборах тижня...

088a74c885da503f83e31502025c796a.webp


;)


P.S.

Невеличкий анонс по ніштякам! :)

d1c2ec1534564d7a838e3f8301df26a9.webp
 
Збірка_171_Система охолодження. (ч.1)

Нарешті я вибрав та дочекався радіатор, то ж можна переходити до розділу ETK
Система охолодження

Про установку масляного радіатора я вже писав раніше. Тому зараз мова буде про основну систему охолодження двигуна.
Але я нагадую, що у мене система охолодження трохи не стандартна, а зроблена по аналогії із системою охолодження BMW E34 з двигуном M20. Основна її відмінність від стандартної системи - це радіатор із вбудованим розширювальним бачком. На мою думку вона має більш естетичний вигляд, без додаткових шлангів та раннього архаїчного розширювального бачка та радіатора. Можна було б встановити рестайлінговий бачок та радіатор, але, як ви вже побачили, на його місці у мене встановлений бачок автоматичного доливу масла. Тому я вирішив залишити все, як було, тільки замінити радіатор на більший, для кондиціонера.
Тому наступні розділи ETK для автомобілів до 87 року я не розглядаю.
Радіатор водяного охолодження, кожух вентилятора
03.png


Хоча випадково замовив одну деталь для кріплення цього радіатора.
20240921-103006.jpg


Розширювальний бачок
02.png


Також я не розглядаю розділ ETK
Додатковий електровентилятор
04.png


У мене встановлений кондиціонер, в якому використовується аналогічний електровентилятор, що закріплений на конденсаторі кондиціонера. Про це я вже писав раніше. Відповідно, додаткові кронштейни кріплення електровентилятора в моєму випадку не використовуються.

Отже, так як система охолодження у мене не стандартна, і потрібно до неї підібрати радіатор з вбудованим розширювальним бачком, але більшого розміру, для кондиціонера, то я почав з порівняння розмірів радіаторів.
Радіатори бувають трьох типів за розмірами, в порядку збільшення - стандартний, для кондиціонера, і для тропічних країн.
Ранні радіатори для машин до 87 року мені взагалі не підходять по розташуванню шлангів.
Радіатори для машин після 87 року мені не підходять тому, що для двигуна M20 вони всі були з окремим розширювальним бачком.
Тому їх я розглядав чисто теоретично, для порівняння їх площі.

Радіатор водяного охолодження, кожух вентилятора
03-2.png


Хоча деякі деталі кріплення підходять, але про них далі.

Радіатори для BMW E34 з двигуном M20 мені не підходять тому, що у варіантах для кондиціонера та тропічних країн вони занадто широкі і фізично не помістяться в E30. А стандартний радіатор хоча і поміститься, але для кондиціонера він замалий по площі.

Який же вихід з цієї ситуації?
Радіатори для BMW E30 з двигунами M40 та M42. Варіант для тропічний країн має вбудований розширювальний бачок і потрібну ширину та площу.

Для зручності порівняння розмірів та площі радіаторів я навіть зробив таблицю - може комусь стане в нагоді теж.
Radiators-BMW-E30.jpg


Тут добре видно, що на ранніх автомобілях площа радіатора була найбільша. Після рестайлінгу її трохи зменшили. Для кондиціонера по ETK встановлювався радіатор 440x436 мм, площею 0,192 м2.
Що цікаво і не дуже зрозуміло - для E34 площа радіатора ще менша!
А от для тропічних країн з двигунами M40 та M42 встановлювався радіатор з вбудованим розширювальним бачком, аналогічних розмірів 440x436 мм та площі 0,192 м2. Саме такий я і замовив.
Ще була ідея купити такий же радіатор, але для АКПП - раптом колись я захочу встановити "автомат"! ;) Відмінність у наявності двох додаткових штуцерів для шлангів охолодження мастила АКПП. Але потрібного такого радіатора не знайшлось в наявності, тому довелось облишити цю ідею. Можливо, колись я до неї ще повернусь... ;)
Вибирав я серед аналогів, і як виявилось, є два типи виконання з'єднань трубок радіатора - механічне і запаяне. Радіатори із запаяними трубками більш якісні та надійні. Саме такі йдуть в оригіналі. Тому мій вибір впав на радіатор Nissens із запаяними трубками для тропічних країн з двигуном M40 та механічною КПП.
20241009-100657.jpg


20241009-100717.jpg


Запаяні трубки:
20241009-100741.jpg


20241025-150739.jpg


20241025-150808.jpg


Номери:
20241025-150838.jpg


20241025-151048.jpg


В комплекті пробка на дні бачка, та зливна пробка:
20241025-150951.jpg


Пробка на штуцер датчика температури для кондиціонера:
20241025-151008.jpg


Пробка для прокачування повітря:
20241025-151031.jpg



Отже, муки вибору радіатора позаду, - можна починати все встановлювати! :)
Відповідно, все, що стосується радіатора, розглядаємо по розділу ETK для двигунів M40 та M42.
Розширювальний бачок, радіатор водяного охолодження
05-E30-M40.png


20241025-152920.jpg


Деталь №1 - радіатор охолоджуючої рідини (17 11 1 728 907). Для тропічних країн. Я використовую аналог Nissens 60623A.
Деталь №2 - розширювальний бачок (17 11 1 712 835) - 1 шт. В комплекті з радіатором.
Деталь №3 - ущільнююче кільце D=77,0MM (17 21 1 712 965). - 1 шт. В комплекті з радіатором.
Деталь №4 - ущільнююче кільце D=14,5MM (17 11 1 712 966). - 1 шт. В комплекті з радіатором.
Деталь №5 - кришка (17 11 1 712 825) - 1 шт. В комплекті з радіатором.
Деталь №6 - болт M6X16 (17 11 1 719 057) - 2 шт. В комплекті з радіатором.
Деталь №7 - пробка радіатора 1,4BAR (17 11 1 742 232) - 1 шт. Для двигуна M20 використовується аналогічна пробка 1,4BAR , але з новим номером (17 13 7 639 023). Всі радять брати саме оригінальну пробку.
20241025-153015.jpg

Деталь №8 - гвинт для видалення повітря (17 11 1 712 788) - 1 шт. В комплекті з радіатором.
20241025-153657.jpg

Деталь №9 - різьбова пробка (17 11 1 712 816) - 1 шт. В комплекті з радіатором. Пробка для зливу антифризу. Перекриває зливний патрубок.
20241025-160506.jpg

Деталь №10 - подвійний термовимикач 91/99CEL (61 31 1 378 073) - 1 шт. Для двох режимів швидкості електровентилятора кондиціонера
Деталь №11 - різьбова пробка M14X1,5 (07 11 9 919 146) - 1 шт. В комплекті з радіатором.
Деталь №12 - ущільнююче кільце A14X18 (07 11 9 963 201) - 1 шт. В комплекті з радіатором.
20241025-153048.jpg

Деталь №13- датчик рівня охолоджуючої рідини в радіаторі L= 95MM (61 31 1 384 739) - 1 шт. Я використовую аналог MEYLE 3148009018.
Деталь №14 - кільце круглого перетину D=19,3X2,4 (61 31 1 361 249) - 1 шт. В комплекті з радіатором.
Деталь №15 - пробка, чомусь не вказана в ETK, хоча йде в комплекті з радіатором.
20241025-152945.jpg


Отже, встановлюємо пробку радіатора. Гвинт та його ущільнююче кільце були в комплекті радіатора.
20241025-153824.jpg


Змість пробки встановлюємо датчик температури. Ущільнююче кільце було в комплекті радіатора, тому я даремно купив його окремо. То ж встановив оригінальне кільце.
20241025-154147.jpg


Замість нижньої пробки встановлюємо датчик рівня охолоджуючої рідини. Ущільнююче кільце було в пробці. Крім того, таке ж кільце є і в комплекті датчика. Я знову даремно купив його окремо - тепер буде аж два запасних кільця.
20241025-152955.jpg


20241025-153937.jpg


20241025-154129.jpg


20241025-154440.jpg


Радіатор готовий до установки.
20241025-160113.jpg


20241025-160127.jpg


Далі про деталі для його кріплення.
 
Збірка_171_Система охолодження. (ч.2)

Логічно, що для кріплення радіатора M40 потрібно використовувати і деталі кріплення для M40. Але я нюанси.
По-перше, через неточність в ETK, мою неуважність та плутанину між деталями M20 та M40, я купив не той щиток, що потрібно. Щиток повинен закривати простір ліворуч між кузовом та радіатором - ось тут:
20241025-150438.jpg


Коштує той щиток M20 для кондиціонера (17 11 1 712 829) 60$ - не адекватно, за кусок пластика, як на мене. Без кондиціонера цей простір закривається стандартним дифузором (51 71 1 939 304).
20241027-171607.jpg


20241027-171625.jpg


20241027-171611.jpg


Тому спочатку я хотів вирізати його з дифузора. Потім помітив в розділі по M40 щиток (17 11 1 712 828) - для кондиціонера. І його ціна 15$ - це вже більш-менш нормальна ціна за кусок пластику. Його і замовив. Через два тижні приїхало ось це.
20241027-171533.jpg


20241027-171542.jpg


Приміряв його до радіатора і тільки тут я зрозумів, що мені для M40 потрібен щиток для тропічного клімату, а не для кондиціонера! А це і є той самий щиток M20 для кондиціонера (17 11 1 712 829) за 60$ :) А цей зовсім не підходить! Фокус не удався! )))
20241025-145605.jpg


Хотів вже повернутись до варіанту вирізання з дифузору...
20241027-171705.jpg


А потім покрутив той щиток (17 11 1 712 828) в руках...
20241027-172040.jpg


20241027-172028.jpg


Подивився на фото щитка (17 11 1 712 829) в інтернеті...
17111712829.jpg


І подумав - я ще ніколи не різав нових оригінальних деталей BMW - пора починати! )))
20241027-172522.jpg


Ось таким, не хитрим, способом щиток (17 11 1 712 828) за 15$ перетворюється в щиток (17 11 1 712 829) за 60$! :)
20241027-172534.jpg


20241027-172545.jpg


Хороший старт-ап для бізнесу - купив за 15$, розрізав, - продав за 60$! ))) Жаль, що потенційних покупців не дуже багато... ))) Іноді над ціноутворенням деталей BMW можна дійсно, тільки жартувати! :) Але ж повертаємось до зборки.


Кожух вентилятора
06-E30-M40.png


20241027-173859.jpg


Деталь №1 - кожух вентилятора (17 11 1 719 249) - 1 шт. Тут знову нюанс. Кожух вентилятора для M40 займає половину простору під капотом! :) Тому, звісно, що для M20 він фізично не поміститься між двигуном та радіатором.
По ширині мій старий кожух (17 11 1 712 846) підійшов, але я не був впевнений, чи нормально він стане на крильчатку, тому поки що його залишив, хоч він і поламаний знизу. Пізніше куплю кожух M20 (17 11 1 712 845) для кондиціонера.
Деталь №2 - кліпса (17 11 1 712 963) - 2 шт.
20241027-173929.jpg

Деталь №3 - кронштейн радіатора A=30MM (17 11 1 712 347) - 1 шт. Ліва нижня опора радіатора для кондиціонера.
20241027-173945.jpg

Деталь №4 - кронштейн радіатора 10MM (17 11 1 178 449) - 1 шт. Права нижня опора радіатора.
Деталь №5 - гумовий буфер (17 11 1 178 4120 - 2 шт.
20241027-173951.jpg

Права опора для всіх радіаторів однакова. Ліва опора залежить від ширини радіатора і буває декількох типів. На фото ліві опори для радіаторів M20 та M40, і права стандартна опора. Тут також можна заплутатись...
20241027-174036.jpg

20241027-174052.jpg

Деталь №6 - кріплення (17 11 1 709 347) -1 шт. Верхнє кріплення радіатора.
Деталь №7 - гумовий буфер (17 11 1 150 984) - 2 шт.
Деталь №8 - саморіз ST6,3X22 (17 11 1 712 1420 - 2 шт.
20241027-173920.jpg

Деталь №9 - щиток (17 11 1 712 829) - 1 шт. Він же в своєму першому житті (17 11 1 712 828) :)
Деталь №10 - кліпса D=7,5MM (51 48 1 915 964) - 2 шт.
Деталь №11 - профільна накладка L=483MM (17 11 1 719 321) - 1 шт. Гумовий ущільнювач.
20241027-173914.jpg


Надіваємо нижні буфери на ніжки радіатора.
20241027-174111.jpg


20241027-174156.jpg


Радіатор зручніше встановлювати без кожуха.
Нижнє кріплення кожуха
20241027-174631.jpg


Верхнє кріплення кожуха
20241027-174645.jpg


Надіваємо гумовий ущільнювач (№11) на щиток (№9).
20241027-175227.jpg


Та фіксуємо щиток двома кліпсами на кузові. Защьолкуємо ліву нижню опору в спеціальний кронштейн на кузові.
20241027-180830.jpg


Защьолкуємо праву нижню опору в спеціальний кронштейн на кузові.
20241027-180859.jpg


Встановлюємо радіатор буферами на нижні опори, вирівнюємо, та прикручуємо ліворуч верхній та нижній шланги.
20241027-184719.jpg


Підключаємо роз'єм до датчика рівня охолоджуючої рідини та фіксуємо проводку кліпсою.
20241027-184741.jpg


Праворуч прикручуємо нижній шланг та підключаємо роз'єм до датчика температури.
20241027-185548.jpg


Встановлюємо верхні гумові буфери на кронштейн, притискаємо ними радіатор та прикручуємо двома саморізами через спеціальні отвори в кузові.
20241027-185600.jpg


Встановлюємо кожух в нижні кріплення та фіксуємо його кліпсами у верхні кріплення. Але тут знов щось не зрозуміло - кліпси короткі і не фіксуються в отворах.
20241027-185810.jpg


Може це справа в не оригінальному радіаторі... При заміні кожуха підберу якісь інші кліпси, а поки що закріпив стяжками.
Радіатор встановлено.
20241027-191553.jpg


20241027-191610.jpg


Повернув на місце корпус повітряного фільтра та інші деталі, які були зняті. Під капотом майже все встановлено.
20241028-181114.jpg


20241028-181130.jpg


Майже все...
20241028-181107.jpg


Залишилось встановити паливні форсунки та випускні колектори.
 
Назад
Зверху